En af de vigtigste opgaver som projektleder er at motivere projektgruppen. Dette handler naturligvis i høj grad om ledelse, og det er bestemt en fordel at kende til forskellige ledelsesværktøjer. Jeg har ikke en baggrund som leder eller en teoretisk baggrund for at kunne udføre ledelse. Jeg har lært det hen af vejen - still learning - og ved, at jeg bestemt har plads til forbedringer.
Et let sted at starte i forhold til at motivere projektdeltagerne er ved at fastsætte roller og rammer m.v. for projektet. Det er et helt logisk sted at starte, da det næsten giver sig selv, at man som projektdeltager har brug for at kende sin rolle i projektet. For mig at se handler dette i høj grad om sund fornuft.
Hvis man har brug for et værktøj til dette, kan jeg anbefaler "5 gange R". De står for:
Retning: hvad er målet?
Roller: Hvordan fordeles opgaver og ansvar i gruppen?
Regler: Hvilke regler er stillet op for projektet?
Relationer: Hvordan skal samarbejdet i gruppen være - værdier/normer?
Rammer: hvilke rammer arbejder vi inden for - økonomiske, fysiske, sociale?
Min erfaring er, at der i det offentlige ofte er en forventning om, at projektlederen udarbejder et 'kommissorium' for projektgruppen. Denne beskriver netop formål, sammensætning, roller, regler osv. for samarbejdet. I det private er min erfaring, at der ikke er de store krav om dokumentation. Men behovet for at definere de "5 gange R" i projektet er ikke mindre end i det offentlige. Jeg begynder derfor altid første møde i en projektgruppe med at definere de "5 gange R", og tage diskussionen med projektdeltagerne.
Dette kan være med til at danne forudsætningen for motivation af projektdeltagerne, men er dog blot en ganske lille brik...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar